Saturday, December 24, 2011

::mkin dekat thun baru.....mkin dkt ngn trikh yg ku plng ingti...::ae ku boleh tersenyum dgn armte::





dlm thun ni....byk pkre yg bermkne berlaku dlm hdop ku....de dgaan jgk yg de dlm kegembraan ku ni.....tp...ku hdpi nyer ngn baik......coz Tuhan memberikan ku jalan penyelesaian yg btkan ku senang hati dan berada dlm keadaan yg baik hnga sekarang...tapi...tahap kesihatan ku masih lagi dalam keadaan terkawal...maybe....Insya-ALLAH....harapan ku agr pjng umo....coz ku nk g ikut ayh n mk g melwat dlu ke destinasi yg dyowng harapkan....ku nk tgok keindahan ciptaan Tuhan yg de kat sluruh dnia yg bulat ni......








wah....thun bru dh nk tbe....bln 12 thun ni bt ku rse bersyukur sgt2...rezeki murah sgt2...at gembre gak.....seronok ble at tiada kesedihan sgt...coz bln 12 ni ku pling byk spent msa ngn anak2 kecil yg btkn kesedihan at ni hilang terus.....ku rse bersyukur sgt....coz dgn sgle dugaan yg Tuhan beri...ku boleh hadapi ngn at yg senang.....perasaan sedih hilang serta merta d saat ku menghabiskan msa ngn anak2 kecil....wah...best je bnyi kn...tp...ble tgok ibu2 kpd ank2 kcl ni...ku pk lik....boleh kah ku jd cm ni...jd seorg ibu yg tabah dan adil lagi saksame...insya-ALLAH....boleh....ble msuk thun bru....byk g pkre yg nk d pk kn thun dpn......maybe hati gembre melihat baby and ank2 kecil ni...coz dyowng xperlu pk pe2 pon...just pk...mkn...tdo...g sekolah...menagis...ketawe.....seronok nyer jdi ank2 kcil...ati nyer yg suci.....xpernah pk negetif....setiap cubitan hnye terubat ngn armte kesakitan dan gula2.....senang nyer jdi anak2 kecil....biar pun menagis....hati boleh ketwe semula ngn gembre...pkre yg lpas hnye d biarkan bgtu shje....





Thursday, December 22, 2011

::leh trme sy yg mmg cm ni::xperlu lah awk pkse klu xleh::






sy mmg ksar...leh awk trme tu?????sikap sy yg ksar ni...xkn berubah smpi stu ae tu awk kn nal sy ngn lbh rpat.....awk pham tu kn......sy mmg xkn mnje2 cm ne bdk len sllu mnje ngn awk....sy smmg nyer akn lyn awk spt bse....ksar ne pon sy....awk kne pham...sy de reason bt ni sume pd awk....bkn ske2 tuk perlaku kn awk cm tu...sy xnk dh jd kn at sy skit spt yg lpas2 lg...coz owng yg bnar2 tuk dri sy ni akn knl sy yg xdiduga oleh sume yg de d skeliling sy....




awk tgok je perangai sy cm bebdk....tp....dlm mse sme...sy de pkrn dwse jg.....sikap yg sy tnjuk tu hnye tuk mengelakan dr owng skliling mngnali siapa sy....hnye owng yg terdkat ngn sy je sikap sbnar sy.....andai awk xbleh nk trme sy....hnye perlu katakn sje...ngn jujur nyer...sy akn menerima nyer ngn baik....tdk akn wjud bnci klu awk tgur sy ngn baik.....klu awk mnegur sy ngn cre yg sy xske...mke sy akn tnjukn sikap sy yg xske tu dpn2 awk...xde blkng2 tau....just ckp ngn jujur n cre yg baik...tu.....xperlu melalui owng lain.....




jgn simpan pe yg awk tdk berkenan d at awk tu...luahkn pd sy....sy akn menyambut ngn terbke....andai de d hati berkenan pd gdis lain...just katakan....sy xkn mrh pd awk....coz awk dh jmpe yg terbaik tuk awk...hnye sy yg blum menjumpai yg terbaik tuk dri sy ni.....jujur dr hati ni ble awk gembire.....sy trut gmbre....at ni d pupuk tuk berbaik ngn awk....tp...klu d takdirkn kte berkawan...maka kte berkawan.....ok....jujur dr at ni...leh mnerima pe pon kesudahan jln cter kte....


HANYA STU DOA SY TUK AWK...SMGE BERBHGIA SLLU D SMPING SPE PON...XKRE SY @ GDIS LEN...OK...PEACE....bt seorg yg baik ngn sy...peace...

Sunday, December 18, 2011

hujan stu ae ni...stu ae ni gak merindui owng yg ku syg...at tbe2 sad je...




ae ni 1ae ku rndu owng yg ku syg.....sume nyer ku imbau...nak2 jmpe gmbq2 lme2 kat pc adeq laki ku ni...punya lah hati tersentuh ble tgok pictre ni sume.......armte temani ku saat menatapi pictre2 ni sume....persaan gembre....sad...rindu...sume nye ku rse...ku perlukan someone yg2 btul2 phmi ku skung ni...skung ni...ku mkin ego...bongkak....berlagak....xmcm dlu lg...mkin ae...mkin ku len skung ni...mle dh berlagak cm bgus ngn sume owng...xbik gtu...ku tau...tapi...owng bt kte cm tu...xkn ku nk nmpk bdoh2 dpn dy...no...no...ko ingt ko bgs...ku lg bgus dr ko...jgn tnjuk hbat kuarge ko...coz bzckground fmly ku g hebat dr ko...just ku je xske tnjuk and tampil kn dri ku ni ngn humble nyer...skli ku ckp....bru ko tau kn...yg fmly ku bkn calang2......skung ni...mmg nk pupuk dri ni agar berlagak bgus...tp ngn Tuhan ku....ku lah mnusia pling kesian....smge ku temui owng yg sygi ku krne dri ku je....tp ku berharap dy jga mempunyai bckground agme yg lbh tngi dr ku...coz...ku ingin dy bimbing ku dn family kmi kelak hngga JANNAH.....amin...

terasa nk bt blog ku tempat ku meneruskan dan mengeluarkan hasil penulisan ku ...ok x???..akn d pertimbangkan...huhuh




terse cm nk trus menulis kat blog ku ni....ingat nk bt menghasilkan penulisan ku d web site ku...tp pk lik....cm nk bt kat blog ku ni dlu.....rse2 nyer....bleh kot...tp ku rse kne trus menulis dlu by hand...huhuh...coz ku skung mls nk bka notebook ku...ku rse by hand g best...huhuh....tp...tiap kli rse nk menulis...msti pen xde kat tgn....bku je de....de spe2 nk bg pen yg leh d gntung pd hp x???coz hp je sllu de kat sisi ble rse nk tls....ble nk type pe yg nk d tlis...ku mls lak....huhuh...pepon....akn d pertimbangkan.....sme ada penulisan ku ni sesuai tuk bacaan umum...huhuh...pepon....doakn ku sllu agr ku de kerjinan tuk menulis dan menghasilkan penulisan yang menarik tuk bacaan umum...wakakakkaka...insya-ALLAH...

Saturday, December 17, 2011

::hehehehe::ku dh de pet bru...ku syg dy...nme sme ngn pet ku yg lme....::



huhuhuh....dh genap 1bln...2mgu ku jge pet bru ku....nme nyer mcm2 ku tkr....last2..dy mmg ske d pngil SHIRO....nme pat lme ku gak....pet lme mmg d bri nme shiro semperna blu nyer yg puteh cm anjing shin chan.....kli ni...nme shiro...coz dia aktif cm anjing shin chan tu...huhuhh...mte bulat....mkin gemuk skung ni.....stu je dy len...ske dok dlm umh...dy dh xske dok luar...dlu dok krung dy dlm umh coz tkut dy kne buli ngn kucing dwse.....tp skung ni...dy dh pndi buli kucng bsar lak...asyik nk gdo je....geram lak ku tgok...blu wrne garfild...xlme g gemok cm gfeil....huhh...pepon...ngn dy...ku dh mle ske kucng...biar pon dy terlompat2...kdng2 gak tu bt ku terkejut...lompat sesuka hati dy je kat ku......tp...de nyer dy...ku dh mle bebik ngn kucng...ske kcng...wakakaka...shiro sgt baik...just kdng2 degil ble dh msok umh....sush nk kuar....yg best tu....ble pngil shiro...dy nyer lari...wah....mcm ribut.....seronok tgok dy lari ble pngil nme dy.....huhuhh...pepon...ku syukur kat TUHAN...bg ku dekati bnatang yg ku tkuti mse kcik2 dlu.....mle2 xske kcng...pas2 ske geram2 kat kcng...skung....dh syg kat kucng.....tu sume ajar ku syukuri nikmat hdup kat dunia...alhamdulillah....Tuhan menyusun hdup ku d dunia ngn baik...alhamdulillah....

Wednesday, November 30, 2011

::ku gembira::2011::bakal msuk bln 12 ni......ku sangat menantikan kedatangan bulan baru ni...::





macam mimpi je sume ni......ku pon cam tak caya bakal datang nyer bulan baru ni....ku sangat gembre d bulan 11 ni.....ku cam tak caye je ngn sume yg jdi taun ni...sume nyer bagai mimpi je bagi ku....ku cam tak caya je.....hampir 2thun ku simpan sjil and diploma ku dalam almari je....ku xde mud nk buka fail ku tu...terkubur dalam almari tu....wakakakakak....pepon.....sume yg jd pd ku tahun ni.....sume nyer mengembirakan hati ku.....hati ku gembira bercampur ar mate....de ar mata gembira...ar mate xgembre bt ku sakit....appo....appasoe.....bak kata korea lor...wakakakka.......pepon....sume de ubat nyer yg tersendri......saat at sad...datang pkre yg bt kn ku tersenyum.....ku gembre ngn keadaan ku sekarang...ku berharap sangat agar Tuhan sentiase beri ku takdir begini...di saat sedih datang nyer pengubat yg bt kan ku terus rasa bersyukur.....ku sangat gembre ngn kehidupan ku ni.........dengan kehadiran mrke yg bt ku tersenyum....biar r ku trus begini......perasaan yg bahgia...gembre datag ble ku dalam kesedihan....kegembiraan yg bt ku rse tak nak pergi cam tu je.....sekarang ni....ku byk belajar dari kisah2 yg terjadi dalam hdup ku......betul kata owng.......kte akan belajar dr kehidupan kite.......pepon...ku msih lagi dri ku...pe yg berubah ttng dri ku....hnye owng kelilingku je prsan...kot....wakakakka...tp ku rse......xde pepon yg dri ku ni berubah.....ku rse dri ku sama je....xde skit pon yg berubah.......tapi de gak owng and sdre terdekat suh ubah sikap dan perangai ku.....ku nk berubah.....ambil masa yg lama kot...wakakakka...pepon....ku akan ubah mne2 kelemahan ku.....ya i2.....sikap pemarah ku yg mkin memebuak2 skung ni.....cpt je temper ku nik skung......temper yg sllu d tegur oleh owng agar berubah....jgn simpan sikap tu dalam dri ku ni....tu lah owng slluu pesan kat ku....mne tak nyer....ble ku marah........MENCARUT adlh bhse ku ble temper d tahap bhye....wakakaka...de owng tgur gak....cbe berubah ngn pelahan2....xpe and biar r lame mne pon ku ambk mse berubah.....jnjii ku buang sikap pemarah tu......mke pon kne snyum sslu...tu gak pesanan nyer.....mke ku yg tersnyum sgt manis...kata nyer.....senyuman ku membuatkan mke ku nmpak manis......ble ku diam....terserlah mke ku yg tngung kepayahan hdop.....ku hnye tersenyum je......skung ni....snyuman je d wajah ku ble ku rse perlu...and lebih bermakna jka ku hnyer snyum pada nyer je.....tu je jawapan ku...yg sntse bt ku tersenyum.....so.....tak sabar jgk nk msuk bln 12 ni......tapi tahun baru hijrah dh msok....ku jgk sempat bt doa akhr thun and awal thun ngn adeq bongsu ku...tu yg bt ku gmbre...lebih gmbre ble kmi d temani oleh si kecil yg berusia 2bln.....tersenyum dalam lena ble kmi bce doa awal thun...akan ku ingat saat mnis bersama si kecil yg d amanah tuk kami tuk d jaga buat seketika....terimas pada ibubapa si kecil yg percaya kat kami.....kami dah pesan pada si kecil....jdi anak yg solehah.....jadi lebih bik dari kakak nyer.....si kecil yg berjaya mengubati hati yg sad.....tahun baru bg ku dh bermula.....kni...tgu kedatangan bulan baru pula.....

Monday, November 7, 2011

surt terimakasih.....




-Surat Untuk Abang Dan Adik-


Mengisahkan kisah seorang adik yg selalu tulis surat kat abang dia..Dan dia xtau pon abg dia balas surat tu….hmmm..;(

Aku ada abg..Dah lama berpisah..Tapi aku selalu utus surat kat die yg kat kampong..Satu pon x berbalas..

2 Tahun lepas..Aku menikah tanpa izin abang..Sebab puas aku cari tapi x jumpa dia..Sepanj…ang perkahwinan aku..Aku x tenang..

Cuti sekolah yang lepas..Aku ajak suami aku balik kampong..Aku nak bersihkan rumah pusaka makl dan ayah.. Semasa membersih rumah using tu..Aku tersapu surat yang aku kirimkanpada abangku 2 tahun yang lalu..Sebelum aku menikah…suratnya macam ni..

“Khas buat abangku,

Abg, ko ingat lagi x..

Mak ngan ayah meninggal mase aku Darjah 5..ko plak Tingkatan 5.., Masa tu diorang eksiden sebab nak beli kek befday aku sebab aku baling semua perhiasan kat umah kite, sampai mak terpaksa pegi beli ngan ayah..Tapi aku hairan mase tu, ada satu bekas kaca yg aku pecahkan..tbe2 banyak air keluar..Tapi ko cepat2 lap lantai umah kite..Tapi aku x amik kisah pon sal hal tu..

Sebelum pegi, diorang cium kita berdua. Diorang cakap

“ Abg, ko jaga adik. Jangan bagi nangis. Kalo mak dah xde, ko jangan tinggal die. Ingat sket mak ngan ayah ko ni..Jangan sesekali biar die sorang-sorang “

Ko ingat x..

Sebelum diorang pegi beli kek, ko balik dari sekolah, ko belikan aku pengikat rambut warna biru, sebab ko ske warna biru kan..Tapi aku campak kat longkang belakang umah kite, Sebab aku suke warna pink. Lepas kejadian tu..ko x penah ucap bufday kat aku lagi..Sampai sekarang..

Abg, ko ingat x..

Kita hidup 2 orang je lepas tu, ko x sekolah lagi..Ko pegi mana pon aku xtau..Tapi malam malam baru ko balik dan xpernah cakap ngan aku, Ingat tak, aku masak untuk ko, Tapi ko xmakan pon..Last2 pagi esok aku nampak ayam2 yg makan.Ko x penah ucap terima kasih kat aku.

Abg, ko ingat x..

Pernah sekali aku mintak duit nak pegi sekolah, Tapi time tu ko tengah tido..Aku amik Dua riggit dalam poket jeans ko..Masa balik sekolah, ko lempang aku sampai mulut aku darah. Tapi ko x pujuk aku balik pon..Tapi keesokannya,nasib baik luka tu dah elok..

Abg, ko ingat x..

Semasa umur aku 18 tahun..ko hantar aku kat Kuala Lumpur, umah Pak Long..ko cakap ko ada hal..Tapi sampai sekarang ko x datang amik aku..Berpuluh surat aku titipkan bersama airmata aku pada kau..Kenapa tiada sebarang balasan..Kenapa abg??

Sekarang umur aku dah mencecah 26 tahun, dan umur ko dah pon 32 tahun, aku sudah pon disunting orang..Ketika hajat untuk menikah aku sampaikan surat lagi pada engkau..Kenapa kau diam je? Kenapa ko x cakap apa2? Aku perlu izinmu sebagai wali aku..

Abg,

Jika kau dapat surat ni..Katakanlah pada aku..Ada apa sebenarnya yg sedang berlaku..

Salam sayang,

Adik.”

Aku mula terasa yg teringin nak selongkar rumah pusaka ni…Yelah.. Nak balik jarang sangat..

Masa aku buka balik almari aku yang buruk yang dah kena makan anai2..Tibe ada satu kotak besar jatuh and banyak kotak2 kecik serta sampul2 surat..

Dan tiba2 aku terpandang satu surat yang cantik sangat…dan aku buka…

“Assalamualaikum..

Kehadapan adikku yang jauh di mata ..

Maafkan abg kerana tidak membalas satu pon surat yang engkau kirimkan..Kerana aku tidak berdaya sayang..

Aku masih ingat detik kemalangan mak dan ayah kita..Iye, kau pecahkan perhiasan rumah..Tahukah kau salah satu perhiasan di situ adalah hadiah untukmu?? Mesti kau tidak perasan..Yang pecah itu adalah sebuah balang ikan emas yg telah aku, ayah dan mak belikan untuk kau..Tahukah kau ayah masih berhutang dengan apek yg jual ikan tu di pekan..

Adikku sayang..

Aku tau kau tak suka warna biru..Tapi aku beli pengikat rambut itu untuk kau..Supaya kau akan ingatkan aku sentiasa bila kau pakai pengikat rambut itu..Walaupon kau dah campakkan pengikat rambaut tu..Aku dah ambil balik, dan basuh..dan telah aku letakkan dalam sebuah kotak kecil di rumah kita..Nanti kau ambil ya..

Adikku sayang..

Jangan lah kau bersedih kerana aku sudah tidak ucapkan lagi tanggal hari jadi mu..Kau pon sudah lupa ya..Pada tarikh itulah kedua orang tua kita meninggal..Aku tak sanggup melihat tangisan engkau bila aku ucapkannya..Aku harap kau mengerti..

Adikku sayang..

Tahukah kau kenapa aku hanya balik bila malam saja..Kerana aku bekerja di pekan..Mengangkat guni2 untuk letak dalam lori..Untuk menyara engkau..Untuk membeli buku sekolah engkau, makan kau, baju-baju engkau dan semua persiapan kau..Kerana masa itu,..Kau sangat terkenal dengan kecantikan kau, Ramai yg memuji..Aku harus sediakan perhiasan untuk kau..Supaya kau tidak rasa malu..Aku tidak pulang siang hari kerana aku takut jika engkau dicerca kerana abangmu yg kelihatan seperti pengemis ini..

Adikku sayang,

siapa cakap yg aku tidak menjamah masakan kau..Aku akan makan masakan itu sebelum subuh..Sebab aku perlukan tenaga untuk siang hari, dan aku makan semasa engkau tidur..Supaya jari-jarimu tidak tercedera dan kasar semasa basuh pinggan dan matamu tidak bengkak kerana menemani aku makan..

Adikku sayang,

aku malu untuk ucapkan terima kasih..Kerana engkau banyak berkorban untukku..Kau menyediakan makanku dan segalanya..Adakah ucapan itu cukup untuk membayar semuanya?? Jika aku ucapkan terima kasih..Biarlah aku ucapkan di akhir hayatku..Kerana terima kasihku untukmu adalah ntuk semua yg kau lakukan semasa hidupku..

Adikku sayang,

Maafkan aku kerana aku memukulmu..Tahukah kau mencuri dan mengambil barang tanpa kebenaran adalah berdosa? Aku tidak sanggup untuk mengherdik kau lalu aku putuskan untuk memberi pengajaran yg akan kau ingat sampai bila-bila..Betulkan..selepas kejadian itu..Kau sudah tidak mengambil barang orang lain sesuka hati kan?? Itu tandanya perbuatanku tidak sia sia kerana aku dapat mendidikmu..Dan tahukah kau aku berhempas pulas menyapu minyak dibibirmu pada malam itu ketika kau tidur?Aku keluar mencari pucuk jambu batu dan menggilingnya sehingga batu lesung itu turut menggiling tangan aku..Sakit yang amat sangat..Tapi aku tetap teruskan dan Alhamdulillah..aku Berjaya mencuci kesan minyak dan ubat itu sebelum kau bangun..Aku tidak mau bengkak itu mencacatkan wajahmu yang cantik itu..

Adikku sayang..

Maafkan aku kerana terpaksa memisahkan kau dari aku, sebenarnya..aku menghantar kau kerana aku jatuh sakit ketika itu..Mungkin kerana ketika aku bekerja kontrak di tempat pembinaan menyebabkan aku sangat terdedah pada debu dan simen..Aku terjatuh semasa kerja dan dikejarkan ke hospital..Doktor mengesahkan aku menghidapi barah peparu dimana badan ku tidak berupaya untuk memikul barang yg berat, serta pernafasan aku sudah tak selancar dulu..Patutlah aku selalu batuk batuk, sesak nafas dan pandanganku yg makin kabur..Aku terpaksa dirawat dihospital walaupon doktor menjangkakan aku xkan bertahan lama..

Sayangku..

Aku titipkan surat ni di rumah pusaka, ketika ini aku di hospital..Jika suatu hari nanti engkau pulang ke rumah kita..Bacalah semua surat2 dan bukalah semua hadiah yg aku belikan setiap tahun lebih kurang 9 tahun dahulu..Dan maafkan aku jika tidak dapat sediakan hadiah untukmu pada tahun ini..

Adikku sayang..

Mungkin tika kau membaca surat ini..Aku sudah pon tiada..Jangan kau bersedih..Di sini ada beberapa perkara yang ingin aku katakan..

Untuk menyapu rumah kita ketika aku pulang dengan pakaian dan kotor serta debu, TERIMA KASIH.

Untuk mengelap setiap barang yg aku sentuh supaya sentiasa bersih dan tiada kuman, TERIMA KASIH.

Untuk membasuh pakaianku yg busuk dengan peluh ku, TERIMA KASIH.

Untuk melemparkan senyuman dan salaman ketika aku pulang dr kerja, TERIMA KASIH.

Untuk memasak lauk kegemaranku yg kau sangka aku tidak suka, TERIMA KASIH.

Untuk mengingatiku dan menulis surat yg tidak bisa aku balas, TERIMA KASIH.

Untuk menjadi adik yang sangat aku sayangi, TERIMA KASIH.

Untuk segalanya yang kita tempuhi, suka mahupon duka, TERIMA KASIH.

Adikku sayang..

sekiranya engkau disunting seseorang..Biarkan pakcik kita menjadi walimu..Kerana aku mungkin sudah tiada..

Bahagiakanlah dirimu..Kerana itu yg aku mahukan..Jagalah suamimu dan jangan kau ingkarinya..

Salam sayang sedalam-dalamnya,

Abang.”

Di rumah pusaka itu..Aku termenung bersama jernihan airmata yg mengalir..Lantas..Aku buka satu persatu hadiah yang dikatakan..

Semuanya berwarna pink..Dan semuanya di tulis nama aku dengan tulisan yg sangat indah..Ya Allah…Aku meraung sambil menatap hadiah itu..

Ya Allah..dimanakah dapat ku cari insan semulia abangku




Jangan lupa untuk tekan butang share selepas anda baca ♥

-copy paste dari FB.. tak tahu sumber asal..

Saturday, November 5, 2011

::mood::mlm yg sjuk...tp at xsjuk ne....wakakakaka....at ni hjn kt dlm cm cuace skung ni...::



bpe ae ni...at ku nk sgt ngis...tp ku xizin kn...ku pon xtau npe sad sgt at ni sjk akhr2 ni.....ku rndu sume nyer sjk akhr2 ni....sume yg rpat ngn ku....adeq2 ku yg jauh...abg ku yg jauh...adeq2 rmh swe ku....ku rndu mrke yg prnh ku syg sjk akhr2 ni....ku sgt rndu mrke.....tp...xtau cm ne nk share ngn owng ttg at yg rndu kt owng tu sume.....ku nk sgt jmpe sume yg ku rndu yg de dkt2 ngn ku...tp.....mk ayh xkc g...rsau ngn keadaaen n brte cm2 skung....nk bt cm ne....kt fb je r ku lyn gmbq2 tu sume....tapi....at ku sllu tnye.....ku je yg rndu gler2 kt dyowng....dy owng gndu x cm ne ku rndu dy owng..........ae ni nk cter ttg sume yg ku ingt...ku ingt kwn2 sek MA'AHAD ku.....rndu sume...Ku rndu kwn2 GIAT mara ku...ku rndu kwn2 POLI merlimau ku....ku rndu Kwn2 poli sabak.....ku rndu bdk umh swe...ku rndu famly angkt ku sume....ku rndu owng yg ku syg...tp...dy owng gndu ku x???npe ku gndu dyowng gler2....dyowng gndu ku gler2 kE???ku xtau jwpn nyer...tp...ku sgt2 rndui mrke......ku xtau npe ku sad akhr2 ni....myb dh lme ku xsad....tp bkn ku xnk sad...ku gmbre n bhgia akhr2 ni....sume sgle kesdhan yg dtg ku tolk tepi....hnye kegmbraan yg ku ambk and simpn....ku sgt2 bhgia keblkngn ni hnge ku lpe ar mte.....alhamdulillah....ku sgt gmbre....tp....npe de kesdhan dlm at ni????ku pon xtau.....hnye stu yg ku hrp....smge ku kekal bhgia ....smge Tuhan merahmati kehdupan ku....amin....smge kbhgiaan ni kekal hnga syurga......tidak sngup ku menerima dugaan lagi dr-Nya dlm khdupn ni.....dgaan yg d berikn pd ku sllu nyer besar n xsngup ku hdpi nye sowng dri....krne ku sgt lemah menghdapi nye sowng dri.....smge ku tiada lg dggan dlm hdop ni...amin...amin....amin....

4 my boy's(puca ponyo....bcok2...)


EVERY HUSBAND SHOULD READ THIS:

"Love her …when she sips on your coffee or tea. She only wants to make sure it tastes just right for you.

Love her…when she "pushes" you to pray. She wants to be with you in Jannah (Paradise).

Love her…when she asks you to play with the kids. She did not "make" them on her own.
...
Love her...when she is jealous. Out of all the men she can have, she chose you

Love her…when she has annoying little habits that drives you nuts. You have them too.

Love her…when her cooking is bad. She tries.

Love her…when she looks dishevelled in the morning. She always grooms herself up again.

Love her…when she asks to help with the kids homework. She only wants you to be part of the home.

Love her...when she asks if she looks fat. Your opinion counts, so tell her she's beautiful.

Love her…when she looks beautiful. She's yours so appreciate her.

Love her...when she spends hours to get ready. She only wants to look her best for you.

Love her…when she buys you gifts you don't like. Smile and tell her it's what you've always wanted.

Love her…when she has developed a bad habit. You have many more and with wisdom and politeness you have all the time to help her change. Love her…when she cries for absolutely nothing. Don't ask, tell her its going to be okay

Love her…when she suffers from PMS. Buy chocolate, rub her feet and back and just chat to her (trust me this works!)

Love her…when whatever you do is not pleasing. It happens and will pass

Love her…when she stains your clothes. You needed a new thobe (kurta) anyway

Love her…when she tells you how to drive. She only wants you to be safe.

Love her…when she argues. She only wants to make things right for both

Love her…she is yours. You don't need any other special reason!!!!

All this forms part of a Woman's Character. Women are part of your life and should be treated as the Queen.

The Messenger of Allah (peace be upon him) advised concerning the woman:

• Treat the women well.

Tuesday, November 1, 2011

::bt hati ku::my PUCA PONYO::





‎::♥::hdop lebih bermkna jka d kongsi bersama......ble bersama....byk pkre yg d pelajari....slgi hdop berlandaskan syariat.....d kongsi ngn cre yg btoi.....dgn rhmat-Nya....hbungan yg d hrapkn ni hnge ke syurga dan kekal d sne kelak...Insya-ALLAH....hnya tu yg ku hrpkn......ko kurng agme...ku ajk ko bersma ku bljr bersme tntg agme dgn lbh mendalam.....ko brthu ku ko tdk pndi tuk membce AL-QURAN.....tp ckup lh klu ko thu dn lksne kn hkum yg de dlm AL-QURAN tu dlm hdup mu dn dri ku kelak bersme mu dn kluarge kte....jgn mlu tuk mempeljari AL-QURAN...COZ KO BKAL MEMBIMBING KU DN MENJADI KETUA KELUARGA BG KU....::^_^V::

Thursday, October 27, 2011

The Princess' Man ~ Longing(eng/rom sub)






ske sangat kat lagu ni...ske sgt2.....cter drama korea ni pon best....ske.....dh nk tamat.....

Tuesday, October 18, 2011

::mintak jauh mmpi ku ni...::mimpi mainan tdo..::



na'uzubillah min zalik.....mintak jauh sume mmp ku tu....mlm td mmpi....mk suh cium pipi mak...ku ingt mke mk...cm darah nik kt mke dy tau......mke merah gler....tp mk ckp...cium mk cepat....takut xsempat nk tgok kowng pg sok.....adus......ku tetap ingt g mmpi tu....adus.....takut ku....tersedar jam 4.45 pg ble ku capai hp kt tepi bantal ku....ngis ku tbe2....mtk jauh....ae ni gak pg ku tgok mte ku ala2 bengkak....wakakakaka...xpatut tul....lg nk jmpe dktor.......adus......mate lak bengakak.....nk g tuam ngn timun...agar mte nmpk cantik lik...wakakakakaka.....tapi...hajat xnk jmpe doktor ae ni....coz de niat nk g tgok wayang...hahahaha....nk kuar ngn akk dak akop......faridah...huhuhh......lme kmi tak kuar berdua n tgok wayang sama2....huhuuhuh

Monday, October 17, 2011

::wanita sgt......::renungan bt ku...a





Kerana wanita itu unik.
Aku ciptakannya sebagai makhluk istimewa,
AKu kuatkan bahunya untuk menjaga anak-anaknya,
AKu lembutkan hatinya untuk memberi rasa aman,
AKu kuatkan rahimnya untuk menyimpan benih manusia,
AKu teguhkan peribadinya untuk terus berjuang pada saat yang lain menyerah,
AKu berikannya naluri untuk mencintai anak-anak dalam apa jua keadaan sekalipun,
AKu kuatkan batinnya untuk tetap menyayangi walau dikhianati oleh teman,
Walau disakiti oleh “orang” yang dia sayangi..
Wanita makhluk kuat,
Tetapi jika satu saat dia menangis itu kerana AKu berikannya air mata untuk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru.

“WANITA itu ISTIMEWA”

Sunday, October 16, 2011

::benar kah wjud nye cnte ni...????::




BILA LELAKI BETUL2 SERIUS DALAM PERCINTAAN….

Kecantikan kamu diketepikan…keikhlasan kamu diutamakan... Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya. si dia akan sentiasa menghantar sms..wlpan diblas..ini tnda si dia sentiasa memikirkan kamu…

Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya.. Bukan semua lelaki anggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan.

Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu. Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu.

Sentiasa menghiburkan hati kamu dikala gundah...

Sentiasa bersungguh melakukan sesuatu untuk kamu.. .Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel Sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat.

Ingat, nasihat bermaksud mengingati. Jika sudah sayang, macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilanganya. Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu.

Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja

Ada juga lelaki yang cepat berasa sensitif dan mudah marah sekiranya apa yang diperkatakannya tidak diambil perhatian, lebihlebih lagi dari orang yang dia sayangi. Baginya kamu bersikap acuh tidak acuh.

Hal ini boleh menimbulkan perasaan cemburu meluap-luap, tambahan pula sekiranya kamu boleh menjadi pendengar setia apabila berdampingan dengan orang lain.

Pasti dia merasakan dirinya tidak berguna pada kamu.. Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu.

Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang. Kalau dia merajuk hati, sesekali cubalah untuk memujuknya.

Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu. Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu.

sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama, “you masih sayang i?”, jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan. Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur.

Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.. Tidak suka kamu memakai seksi...kerna tidak suka kamu diperhatikan lelaki lain wlpn berlengan pendek...

Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga.

Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya.

Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.

Dia tidak suka kamu keluar malam…tanda ingin menjaga pandangan org terhadap kamu... Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.

Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya. HARGAILAH Lelaki dan terimalah mereka seadanya…. Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar LELAKI..

::mlm ni ank angkt ku tdo kat umh u...stu ae jln ngn ku bli kn dy hdiah....::




wah.....ae ni ank angkt ku...Akop tdo umh....u ajak dy tdo umh ku mlm ni....myb dy nk tdo umh ku coz stu ae ni dy jln ngn ku....pe yg dy nk...ku bli...wakakaakaka....ku blikn dy hdiah....kmi jln2 ngn fmly ku....kmi blikn dy hdiah smperna ae jd dy..coz ku xsempat nk g bli smlm...so...ae ni ku n fmly g blikn dy hdiah.....mk bli kn dy 2helai bju...ku lak blikn dy bju angry bird...coz dy mnat angry bird...ku sje bwk dy msok kdai bju....ku pon bli stu..wakakakaka....wne yg sme...kuning...tp dy mix...kuning n hjau.....mlm ni ku hapy coz dy dh ngntok sgt...tp dy nk gak bce bku yg tlh adeq bongsu ku blikn bt dy....dy nk bce dpn ayh...mk...adeq ku...n dpan ku....agk nye dy nk tnjuk kat kmi dy dh pndi bce bku ble dh msuk usia 7thun....ku gmbre dy pndi bce...ku n fmly sgt2 hrgai dy....syg dy....dy bdk pndi...bjak...baik hati.....kmi sgt syg dy....tp de degil skit...bse r...bdk laki...stndard...huhuhh...pepon...ku mmg syg ank angkt ku...lme ku tepuk dy tuk tdo.......last2 dy tertdo......xsbo nk tgu sok...sok ku nk mnd pg ngn dy...ku nk aja dy bsuh kete ngn ku....huhuhhh....seronok.....dgn de nyer dy...ku dpt rse cm ne best nyer de adeq kcik and rse best nyer klu de ank kcil....krne akop...ku tau cre mengajar ank kecil...ku tau bgmne mnjaga ank kecil.....bgmne perasaan menyangi ank kcil....rse bhgia ble bt ank kecil gmbre.....hebat nyer si ank kecil ni.....krne dy jgk....dy bt ku hlng rse sad...sayg...gelisah.....bt ku sgt hapy.......bt ku rse sgt bertuah.....ku sgt syg ank angkt ku....dy pengubat hati yg lara......sayang ank Omma....sarang hae AKOP....semoga Akop berjaya kelak....bhgia....jdi ank yg berjaya dan bntu perbaiki hidup eluarga Akop yg susah......doa Jiad tu akop....smge bhgia and sntse d bwh rahmat-Nya......amin....semoga berjaya Akop...smge berjaya......AMIN......


Saturday, October 15, 2011

::(>_<) tatapan dan peringatan ku...::





Mana Mak?'

Jam 6.30 petang.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.

Ayah tanya Mak, “Along mana?’

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?



::ske artikal ni...::





Satu yang mengesankan ialah inilah kali pertama mereka bersua muka , menatap wajah pasangan dengan lebih dekat, menyentuh kulit mulus isteri yang dicintai dan inilah debaran malam pertama bagi mereka.

Sebelum ini , mereka tidak pernah sedekat ini , jika adapun bertemu di hadapan keluarga masing-masing , jika ada pun bertemu bersama kawan-kawan...tidak pernah mereka berjalan beriringan...tidak pernah mereka menjangka bahawa satu perkenalan , satu masa yang singkat terus membawa kepada jinjang pelamin...Alam pernikahan yang begitu asing bagi mereka.

Malam semakin larut....Si suami membasahkan tubuhnya...menyucikan diri , aneh?..bisik isterinya..di malam2 begini yang dingin mengapa perlu membasahkan tubuh?..lebih aneh selepas itu suaminya masuk ke bilik belakang yang kosong...agak lama...sehingga memaksa isterinya mengintip di celahan pintu bilik itu...Alangkah terkejutnya , suaminya seakin mati..kaku dengan gerakan sujud..dan terdengar esakan kecil...umpama merintih.

Dia tahu!, apa yang dilakukan oleh suaminya..dan dia akur...itulah Cinta suaminya yang sejati...dia tidak perlu cemburu dengan cinta itu...ataupun dia pernah berfikir walaupun segunung cintanya pada suaminya...tidak akan sama dengan cinta suaminya di bilik kosong itu..

Dia menunggu....berteleku di atas taburan bunga mawar diatas katil empuk itu.
Si suami keluar dan memandang tepat ke arah isterinya...isterinya menunduk malu..

Isteri : Mengapa awak pilih saya?

Suami : Kerana awak berniqab (memakai purdah)

Isteri : Ramai kan yang berniqab

Suami : Kerana Awak ada Agama

Isteri : Ramai kan yang ada Agama

Suami : Kerana Awak adalah Jodoh ketentuan dari Allah S.W.T

isteri kehabisan soalan...dia tahu jawapan itu tidak ada persoalan lagi.

Suami : Saya jumpa awak yang saya nampak hanya 2 biji mata, saya tak tahu wajah awak dan selepas itu saya terus tidak melihat wajah awak...tetapi saya melihat di rumah awak ..dihadapan ibu bapa awak ..ketika mereka menyaksikan hasrat saya untuk memiliki awak...dan ketika awak membuka niqab...saya tidak perlu tahu selanjutnya wajah awak kerana itu bukan tujuan utama saya memiliki awak.

Isteri : Saya tidak Cantik....

Suami : Baiklah beristerikan perempuan yang berkulit hitam , berbibir tebal...tetapi mempunyai Agama dalam dirinya adalah nikmat yang paling cantik , daripada memiliki isteri yang berkulit mulus , tetapi tiada agama dalam dirinya..tetapi jika cantik dan ada agama itu adalah anugerah Allah kepada saya.Tetapi adakah perempuan sedar ..mereka yang menampakkan kecantikan yang haram mereka dedahkan tetapi akhirnya mereka adalah bahan bakar di neraka kelak...Wana'uzubillah..

Isteri : Saya juga ingin cantik...

Suami : Sayang..kecantikan awak takkan kekal...awak akan dimakan usia..tetapi mahukah awak kekal cantik selamanya?

Isteri: Itu yang saya mahukan...

Suami : Mahukah awak menjadi secantik bidadari...malah lebih dari itu?

Isteri: Perempuan di dunia ini sehabisnya menyolek diri mereka umpama bidadari tetapi adakah mereka berjaya?

Suami : Ada Caranya...malah tidak perlu berhabis ribuan ringgit!

Isteri: Yakah..?, tunjukkan caranya!

Suami : Rasulullah pernah berkata “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”

Isteri : Saya Kurang faham... dimana alat-alat mekapnya?

Suami : Rasulullah pernah berkata " Dari Anas bin Malik ra bahwa Rasulullah bersabda :
“Jika perempuan solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, nescaya ia akan masuk syurga.” (HR. Al-Bazaar).

Isteri : Bagaimana cantiknya saya di dalam syurga nanti?

Suami : Tolong ambilkan Al-Quran atas meja tu dan Tafsir Ibnu Kathir yang kawan awak hadiahkan tu ...Awak ada wudukkah?

Isteri : Ada...nanti sekejap..

Suami : Lihat Surah Al-Waqiah , "Sesungguhnya kami akan ciptakan mereka secara langsung ". (ayat 35 ) , Ibn Kathir dalam menafsirkan ayat ini menyatakan bahawa wanita baik mereka itu tua atau tidak mereka akan dibangkitkan dengan ciptaan yang baru . Dalam keadan mereka itu muda dan perawan . Ini dikuatkan lagi dengan ayat yang berikutnya " dan kami jadikan mereka itu gadis perawan " (ayat 36)

Isteri : Saya belum dapat bayangkan macam mana cantiknya saya nanti...

Suami : Dalam ayat yang seterusnya Allah berfirman lagi " (–tentang wanita-) penuh cinta (–kepada suami mereka- ) lagi sebaya umur " (ayat 37) . Dalam Ayat ini , Allah menerangkan mereka ini-wanita- terlalu asyik mereka hanya kepada suami mereka sahaja manakala suami mereka juga asyik kepada mereka . Cinta mereka hanya kepada suami mereka sahaja. ( Tafsiran Ibn Abbas)

Isteri : Sohih tu bang...tapi saya nak bayangkan macamana cantiknya saya dalam syurga nanti..

Suami: Baiklah...tunggu sekejap saya ambil kitab hadis , lihat , ini ada Riwayat dari Hadis Tabrani , sambungan dari yang zahir lebih baik dari yang batin...yang saya ceritakan tadi...ingatkah?

Isteri : Oh..ada2 ingat....

Suami : maka bertanya lagi Ummu Salamah : Dengan apa ?–yang menyebabkan mereka lebih baik – Baginda pun bersabda : dengan solat mereka,puasa mereka dan ibadat mereka kerana Allah . Malah Allah memakaikan pada muka mereka cahaya, pada badan mereka sutera, kulit mereka berwarna putih, pakaian mereka berwarna hijau, malah mereka dipakaikan dengan perhiasan berwarna kuning –yakni emas- rantai mereka daripada permata ,sikat mereka daripada emas . Lalu mereka berkata : kami kekal –didalam syurga- dan kami tidak akan mati lagi , kami memperolehi nikmat dan kami tak akan bersedih lagi, kami akan kekal –didalam syurga dan kami tidak akan berpindah , kami adalah orang yang redha dan kami tidak akan marah , beruntunglah sesiapa yang kami (dijadikan )untuknya dan (dijadikan) dia untuk kami . Lalu Ummu Salamah bertanya lagi : Wahai Rasullallah , ada dikalangan kami yang berkahwin dengan dua orang lelaki , atau tiga orang lelaki atau empat orang lelaki (bukan dikumpulkan sekali tetapi merupakan perkahwinan yang kedua selepas kematian , cerai atau lainnya) , kemudian perempuan itu mati dan dapat masuk kedalam syurga begitu juga bekas-bekas suaminya juga masuk syurga , maka siapa yang akan menjadi suaminya (didalam Syurga) , Baginda menjawab : dia akan memilih yang terbaik dikalangan mereka dari segi akhlak . Nah ! Hadis ini dengan jelas menampakkan kelebihan orang wanita daripada bidadari .

Isteri : Alhamdulillah ..baru saya faham...maksudnya jika saya berjaya menjadi wanita solehah dengan ciri2 dari firman Allah dan Hadis ..maka saya akan masuk syurga dan menjadi lebih cantik dari bidadari!

Suami : Wanita yang merupakan ahli syuga juga mendapat nikmat yang tak ternilai banyaknya . Dan nikmat yang diperolehi oleh wanita atau lelaki didalam syurga adalah sesuai dengan fitrah kejadian kejadian mereka. Cubalah kita renungi baik awak atau pun saya , apakah yang amat dihajati oleh kita dan sekiranya kita diberi peluang nescaya kita akan mendapatkannya ? Pada pandangan saya , orang lelaki lebih berhajat kepada wanita manakala wanita pula disamping berhajat kepada suami -akan tetapi kecantikan dan kejelitaan lebih menjadi tumpuan pada mereka . Bukankah semua ini terdapat di dalam syurga ?

Isteri : Saya tahu sedikit dari ilmu yang saya kutip..tetapi ada yang saya lupa, eloklah saya mendengar sendiri dari suami saya!

Suami : Ya ..saya juga muzakarah dengan Awak , lagi satu...bidadari Syurga yang bukan dari kalangan isteri saya akan memarahi awak juga!

Isteri : hah!..bidadari marah saya?..kenapa..macamana awak tahu?

Suami : buka kitab hadis tadi..baca “Janganlah seorang perempuan menyakiti suaminya di dunia, jika tidak, maka bidadari-bidadari isterinya di syurga akan berkata kepadanya : Janganlah kamu menyakitinya, sesungguhnya ia adalah tamu bagimu yang sebentar lagi akan meninggalkanmu untuk berkumpul bersama kami.” (HR. Ahmad dan Tirmidzi dari Mu’adz bin Jabal ra).

Isteri : Wah....saya amat takut jika awak meninggalkan saya di dunia lebih menyedihkan jika saya tidak dapat berjumpa awak di syurga!

Suami : “Harta yang utama adalah lisan yang senantiasa berzikir, hati yang senantiasa bersyukur dan isteri beriman yang membantu suami dalam menegakkan bangunan imannya.” (HR. Ibnu Majah dan Tirmidzi).

Isteri : Alhamdulillah...baru saya faham sejelasnya...terima kasih abang...tetapi itukan banyak persoalan tentang saya...bagaimana saya dalam keluarga yang taat kepada perintah Allah...yang menghidupkan sunnah Rasululullah dan akan mendapat nikmat Syurga...bagaimana dengan diri abang?

Suami : Oh itu masa tidak mengizinkan..biarlah kita berbicara satu bab dengan teliti...insyaAllah esok malam kedua kita bicarakan soal itu ya...nanti kita minta ahli-ahli u-jam tolong buatkan artikel!

Isteri : Asyik2 U-jam...Baiklah...jadi sekarang saya nak tuntut tanggungjawab abang!

Suami : Selamat membaca ya pengunjung u-jam...jangan lupa share artikel ini dan letakkan link u-jam sebagai sumber....penat dah menaip ni...hangpa copy paste ja... =)

Artikel Asal Penulis : Ibnu Rahman

Rujukan : Al-Quran & Hadith , Kitab Muktabar


Thursday, October 13, 2011

::just smile and bless 4 him.....we r still friend...ok...::



U ask me too start again....
but U know i can't do that....
I known U still hurting over thought me....
i know it all....
but....to love U again...
I'm too bad of a woman...
Even though U can't still forget me...
i can't back to Uu side..
i told U to be more happy by meeting in person better than me...
but why do U keep waiting me like a fool...
don't make it hard on me anymore...
even if we meet and love again....
i'm not confident i can stay with U forever....
it's me who turned away so coldly...
so...i don't have courage to stand in front of u...
i can't do that.....

Sunday, October 2, 2011

MAAF....saya perasan.....sy ske tegur awak.....ku terdetik nk tulis ni....:")




bru ku perasan ku selama ni ske tnye owng keliling ku...ku cm ne...coz ku jns owng cm tu....bru ku perasan...owg2 yg pnh ku sygi jgk xske ble ku tnye soaln ni kt dyowng...agknyer npe?????bkn ku nk tgok ku ni jns cm ne...just stu je ku nk tau....n nk dyowng perasan...yg ku jgak bt silap cm owng len...de sikap yg leh bt owng xslese ngn ku...tp npe dyowng xnk gtau ku.....ku jgk bkn nk tgok ku ni owng yg sempurna....tp ku nk tau....dyowng nmpk x silap ku.....dyowng kne tgur ku...tp...hasil nyer....menyedihkan ku....tiada jawapan yg ku dapat...and pling ku xske ble dyowng ckp....xde pe nk komen....pergh......jwpn yg menyakitkan at ku....mne x nyer.....slme kowng kwn ngn ku...xkn nmpk bik ku je...bruk ku kowng xnmpk ker????kowng jgn angap ku bik sgt.....kowng angap ku bagai owng xde dose je....ku bkn xske....suke....tp ku nk tau...mne salah ku...tegur ku ble ku salah...kalau tak...ku akn melakukan kesalahan yang kowng xtegur ku.......ku suke ble d tegur...ku sangat suka d tegur......adeeq2 ku ske tegur ku.....coz ku mmg sengaja bt salah...coz ku mahu d tegur...coz dari situ ku tau...kowng ambil berat akn diriku ni.....dari situ juga ku tau kowng menumpukan perhatian padaku.....kowng xperasan kan....sebab nyer...segala yang ku buat bukan hanya suka2....tapi...kerana ku buat tu sume bersebab....kerana ku tahu kowng sayang ku dari situ....cara ku len dari yang len kan....

[Lyrics] 2PM- Maja / 마자 / As Soon As - English + Romanized




best lyrcs nyer...like it...wakakakaka....cis....hampeh...wakakakaka

Saturday, October 1, 2011

ku cbe lari dr jmpe doktor ae ni....misi berjaya...wakakkakakaka......like it....tp still g kne jmpe...:")




wakakakaka.....ae ni berjya jgk ku elakkn dri dr jmpe doktor....wakakakakakaka..mii berjaya....tp myb kne jmpe dy ae isnin....wakakakaka......ku redo je r.....msb bik xjd jmpe ae ni....ku dh bosan jmpe dotor je....wakakaka...coz jwpn dokter tetap sme....jge kesihatan awk....awk de skit2 tak kebelakangan ni???pastu picit2 perut ku....kne bt utra sound.....kne cucuk jarum...lapo lagi....argh....susah nyer......dh tu.....tgn ak anti jarum...bengkak tgn ku...pe pon...ku syukur g...coz ku xkne than dokdlmwad...ku kne dok dlm wad....mampos ku....patah kaki ku....dok dalm wad....adus2.......mintak jauh dri kne tahan wad........pe pon...ku tetap ready tuk alui proses2 yg ku kne lalui nyer........hbs nk bt cm ne.....redo je r.....pepon....best......misi ae ni berjaya....misi ae isnin xleh g nk bt....t kne mrh ngn doktor....mapui aq....wakakkaka....pepon...ku dh ready dh dokter...just ae ni je xde mood nk jmpe doktor......wakakakaka....ske2 ku je ble nk jmpe doktor ni...wakakakaka.....tq pd doktor yg memahami sya....tq sgt2 doctr......peace....smge keshatn ku d aras yg baik je agar xkne tahan wad.....amin.....smge cpt sembuh nurul jihad hamzah........peace......(>_<)V

Thursday, September 29, 2011

ku mkin rse sakit lor......xtau r klu dr efect skit ku....tp xkn lor.....




wah....skung ni dh mle dh bdan ni sengal2....bt kje xbyk ne pon...tp ku tdo...tiap2 ae awl cm bt kje byk je....ish2...ku pon xphm lor.....xkn lor efect dr sick ku ni...ish2....bdn skung sengal2 je...bt kje skit jgk...xde r byk ne.....kje skit2 je....tp ble dh tdo n bgun tdo cm ku bt kje angkt balak...ish2....tp ku skung ni byk rest kot...kje2 brt dh xbt.....tu sbb bdn skit2 kot....adus...skit bdn ku.....tp ku nyer bdn dh lme xtimbang...brt nik or trun pn ku xtau...huhuhuhuh.....pe pon...ku hrp sgt2....agr brt bdn nik n sht sllu...hhuhuhu......smge NURUL JIHAD SIHAT SELALU....

Tuesday, September 27, 2011

npe sye ske ice cream??ku kalah ngn ice cream.....ice cream tektik terbik pujuk ku.....wawawawakakakaka...:)...terbik...




hahahahaha....mak gune teknik yg paling berkesan....huhuuhuhh....pjuk ku ngn ice cream....nyam2.....sedap....mentang2 ice cream ku dh hbis.....mk blnje ku mkn ice cream calong lak....wakakakaka....mmg time ni ku nk mkn ice cream....tup2....dpt lak....mau ku xnk ice cream...best lak tu.....huhhuhuhu....biar pon rm1....tp ble msuk ronga mlut ku ni....pergh....nikmat d waktu tghri.....huhuhuhuh......myb ni je cre mak leh pk dy leh berbik ngn ku....huhuhuh....berkesan mak....huhuhuhhuh.....best nyer ice cream ni....ku nk ice cream g........huhuhuhuhu....tq mak......tak ngajuk dah....ingat nk mogok lpo smgu cm sllu....tp xjd lah....ice cream penyejuk hati....wakakakakaka........at dh sjuk dh....xpns g dh.....t mlm mkn nsi ye NURUL JIHAD HAMZAH.......janji...makan malam ni...jangan ngajuk2 lagi.....

Saturday, September 24, 2011

mgok lapar...ku mmg ske cm 2....bt aq marah...cre aq senang je....xkn mkan pe yg d msak.....jgn membebelkan ku...sje cri pasal.....cri salah ku je....



asal ku lik umah...de je yg bt ku rse geram....ni sume mengudang sikap marah ku lik...tpi....xde r ku meletop...ku kung marah dlm diam je...ble ku diam...mkne nyer...ku marah ler tu...senang la....mrh2...diam g bik....dr memekak n bertegang urat buat pe kan.....mak ku lak...sje cri pasal....so...ku ambik keputusan....diam je...mogok lapar...stu ae ni ku xmkn pe pon...mak ajak makan...ku xmakan....coz ku mmg xkn mkan pe yg mak msak klu ku marah....tu je.....so...ajak bpe kli pon...ku xkn mkn...tu lah ku....ku sangup lapo dr mkn.....huhuhuh...xsusah......mk ku ni mmg...tentang ku memang susah nk ingat.....kn.....yelah...ku tau...ank2 yg dy ingat....xpe...ku xkisah....pe ku kisah....ku dh bosan nk tegang urat n tngi2 sore...ku xske lah....so...keputusan ku...mogok lapo.......xske la......nampak burok ku je.....yg bapak ku pon stu...dh tau ku nk g jmpe kwn bik ku...sje umgkit kes yg bukan2 dpn ku....eh...bosan lah......ingat ku jmpe kwn2 ku tuk pe.....ku jmpe pon coz de hal...ingt xpenting ke......adoi ai.....kusut ku lah...biar pe pon kes dunia ni...selagi ku yakin de malaikat yg DIA sedia tuk ku....maka......selamat lah ku....dalam hadis de...dalam Quran pon de.....Selagi kita ingat kat Tuhan....Insya-Allah....TUHAN pun ingat kita....silap ku gak...ku perangai bebdk....so dy xlepaskn ku....ok....fine.....bt r pe yg kowng nk bt dlm hdop ku...tp ingt...ku ni anak yg pling ske nekad....pe yg ku nk sume jd ble ku plan....so....pku tetap hapy....wakakakakaka....ku akn psatikan perancangan ku tuk lepak2 ngn kwn2 akn jd....best nyer....

ku gembira,bahagia,tiada lagi sengsara,semoga ku terus begini......



ALHAMDULILLAH....ku mle rse gembira......seronok sangat2....ble diri ni leh jadi happy cam selalu....maccam biasa....huhuuhuh....ku rasa gembira.....tiada sengsara......just happy je.....tapi...sebenarnye.....de kedukaan yang ku sorokan jugak dari orang sekeliling ku....maybe ku nampak happy....tapi.....ku perasan.....ku dah banyak berdiam sekarang.....senang citer....ku suka sendirian...skung ni ku byk spent masa seorang diri je...ku tak suka spent and lepak ngan family....ku lagi ske dok lepak n diam diri kat dalam bilik......

Thursday, September 22, 2011

THANKS....sntse memhmi n berada d sisi saat kesedihan mendatang...



tq....saat ku hdapi kesusahan...kesedihan....ko hdir dlm tagisan ku.....ko biarku nagis lepaskn segala yg tdk dpt ku tgungi lg...ko biarkn aq melepaskn sgle yg terbku n tdk dpt at ku tgungi lg....mke dn riak wajah ku hnye tertunduk menghadap bumi.....ko membiarkn...stlh ku terjtuh ngn kesedihan dn msalah ku....ko membngkitkn ku....ku xterdye tuk berdiri...tnpe bersuaare...ko gendung ku...ku rse sgt bertuah....mempunyai ko....yg memhami ku dgn bik.....ko gendung ku bkn dgn membsu kn dri shje...malah kata2 smgat ko brikn pd ku...ko kata.....ble aq jtuh kelak...ko lah jdi tongkat ku...ble ko jatuh hr ini...mke akn ku gedong ko spt bayi agr ko rse tenang d blkng ku krne ko amat ku jagai n ko insan yg lemah ble menghadapi sgle duka....tgis mu bt ku lega...twa mu bt ku bhgia...gelagat mu bt ku tersenyum...krna ko sgt berhrga bt ku.....ko penegur ku yg terbik....maka.....ku akn jge penegurku agar dy akn terus menegur ku....smge aq trus begini...sntse dlm kesyukuran...krne stp syukur ku...n dugaan ku.....bt ku rse sgt bhgia.....alhamdulillah...

musibah ku ambik iktibar.....gembra ku pahat sbg knagan....



byk pkre yg jd...cm2 jd dlm kehdupan ku spjng merantau....huhuh...poyos....huhuhuh...mne xnyer...de gmbre n de musibahnyer....yg ne gmbre...jd kngan...yg ne musibah...jd iktibar....cm2 aq bljr...sush nyer dok umh kt cheras...aq xske....xbest....emosi snguh tergngu.....xsngup dh....umh ats....laki bni gdoh....bwh lak...terjerit sne sni laki n pmpn india...pening aq....xsngup....aq tgok umh pkck ku.....kck je.....kjap je kms.....kul 8 kms...kul9 dh xde kje....ku bkk tngkap...ku perhatikn umh yg de.....ku pk.....cm ne lh klu ank2 rmai2 dok umh cm ni...sesak ler jwb nyer......ku pk hbs dh.....biar ku dok kg g bgus....bndar bt aq pening......aq xske....ku kne jge adeq n kakak 3ae2mlm....ckup lah....ku antq n ambk dyowng ke n dr sekolah.....pas2 msak tuk dyowng...suh tdo....bljr n bt kje sekolah....tgok tb....mlm ku suh ngji ngn ku....mne ku leh ajar...ku ajarin...huhhuhuh......pas2 msok tdo.....sok nyer kul 5.45 ku dh bgun...kjut tuk ke sekolah....adus...ku bru tau...sush nyer nk jd ibu....ku lom sedia tuk pikul tngungjwb 2.....bgus gak ku jge ank ayah usu ku.....bru ku dpt pengajaran setiap yg aq lakukan.....de hikmah n pengjaran nyer yg berlaku dlm harian ku ni.....alhamdulillah....kehidupan ku jgk bertambah hapy n bhgia....smge aq sntse bhgia n murh rezeki spt kehidupan ku sekarang...ku gembre n syukur sgt2....:)

CTER KU SPJNG 3AE2MLM D CHERAS....2AE1MLM D PUTRAJYE...HNGE LIK UMH......






WAH.....hapy dpt lik umh dh...seronok.....sgt2......hpy coz leh lah ku lepak2 n tls blog lik cm bse......hish2......byk nk cter ni......mle2 aq nk gtau cter yg hapy dlu......hapy jge adeq n kakak.....dyowng dh cm adeq kndung aq dh......antq g sek...ambik dr sek...best......huhuuhuhuh....pe aq msak sume d ckp best.....cian kt dyowng pn de......hbs nk bt cm ne...happy gak dpt spent mse 2ae stu mlm ngn kwn bik ku d putrajye.....dgn akak akop..faridah.....huhuhuh....sronok...n g jln2 kt putrajye g....best....huhuhuuh.....pepun....sume yg best aq rse bersyukur.....n musibah nyer....sepjng ju d cheras...suasne keliling bt aq xslesa....ble dok umh tingkat2......adus....cm2

Sunday, September 18, 2011

~~d beri kata semangat bt ku.....tq.....~~







Pesan pada DIRI, jgn tsalah mmberi HATI pd insan yg tak sudi, pd insan yg tak mngerti.. krn skali kita mmberi, slamanya dia di HATI. Skali kita dlukai, smpai bila2 tetap kita ingati. Pesan lagi pada diri, hati2lah mmberi HATI sbab ia hanya utk insan yg tahu mghrgai btapa tngginya nilai skeping HATI. HATI & PERASAAN ini hnya utk yg MENYINTAI & MENYAYANGI kita dgn SEIKHLAS HATI ♥ ♥~~~semakin hari.....semakin membuatkan ku rse bahagia....makin ku jauh ngn dlu mendekati yg dtg....tdk salah mengizinkan yg bru....dy bukan pilihan kedua lgi...tp....pilihan utama bg ku......

Friday, September 16, 2011

tdk pernah rse keseorgan sekarang......





renungan buat REMAJA...
janganlah kamu bimbang andai kamu belum berpasangan,
tapi bimbanglah andai imanmu berkurangan...
janganlah kamu bimbang andai kamu tidak jelitawan/rupawan,
tapi bimbanglah andai akhlakmu murahan...
kejarlah dan carilah cinta Allah,
nescaya seluruh makhlukNya akan menyayangimu (^.~)...

Thursday, September 15, 2011

ambik pengajaran dr artikal ni.....



bila dahaga,yang susukan aku.....MAK.....
bila lapar,yang suapkan aku....MAK......
bila keseoranagan,yang sentiasa disamping ku....MAK....
kata mak,perkataan yang pertama aku sebut....MAK....
bila bangun dari tidur....aq cari.....MAK...
bila nagis....orang yang pertama datang....MAK....
bila nak manja,aku dekati....MAK......
bila nak bergesel,aku duduk disebelah....MAK....
bila sedih,yang boleh memujuk ku hanya....MAK.....
bila nakal,yang memarahi aku....MAK......
bila merajuk,yang memujukku cuma...MAK.......
bila melakukan kesalahan,yang paling cepat marah....MAK....
bila takut,yang menenangkan aku...MAK....
bila peluk....aku suka peluk....MAK....
bila aku sedih....aku mesti telefon....MAK....
bila seronok...orang pertama yang aq nak beritahu....MAK....
AKU SELALU TERINGAT MAK.....

~~~luahan seorang anak lelaki yang kehilangan ibu tersayang......apakah anda hargai ibu anda????
~~~hargai sementara ada di depan mata.....

Wednesday, September 14, 2011

seorang wanita......





S'orang wanita seumpama sekuntum bunga ditaman, segar mewangi dipelusuk dunia setulus kasih sesuci embun..
LEMBUT wanita krn senyumannya,
CEKAL " " beraninya,
PATUH " " setianya,
SABAR " " imannya,
KASIH " " belaiannya,
LEMAH " " airmatanya,
IKHLAS " " simpatinya,
PENDAM " " cemburunya,
SAYANG " " sikap keibuannya,

Tuesday, September 13, 2011

bt tatapan wanita dan lelaki...lalallalalalal




Lelaki perlu tahu yang perempuan:

Sensitif : Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.
Cerewet : Bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala, kadang ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.
Halus : Ibarat sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan koyak. Walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab sesalahan, biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM.
Ikhlas : Ikhlas seorang wanita tak perlu diragui.
Korban : WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi, termasuk ibu bapa, anak-anak dan suami. WANITA amat tabah.
Prihatin : Sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.
Manja : Walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA. Suka bermanja bukan hanya kepada insan yang bernama LELAKI , namun juga sesama kaum.
Ego : WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai.
Cinta : CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus.
Seks : SEKs bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan satu akal. NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja. LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan satu nafsu. Fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkann ya.

“Peranan LELAKI dalam kehidupan WANITA adalah sebagai pelindung dan bukan sebagai pemusnah. WANITA diciptakan oleh ALLAH swt dari tulang rusuk kiri dan untuk dipeluk dan dimanja, bukan untuk dikasari. Maka lelaki haruslah memahami HATI dan PERASAAN WANITA”

Perempuan juga perlu tahu yang lelaki:

Lelaki juga boleh menjadi seseorang yang begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).
Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yang boleh dibualkan atau dikongsi bersama.
Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yang dirasakan oleh seorang wanita.
Lelaki boleh menerima penolakan dengan baik.
Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya untuk menambat hati wanita…
Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.
Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dengan situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!
Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.
Bila lelaki cakap..”Emm. tengoklah dulu”..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.
Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.
Kebanyakan lelaki yang nampak ‘desperate’, datang dari sekolah all boys!
Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.
Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini…
Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dengan lebih baik.
Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan ‘flirting’ dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yang istimewa…yang lain hanya kawan..:)
Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari…maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja….Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!
Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.
Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti…
Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita.
Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yang hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan

dr FATIMAH SYARHA





Bahagia itu bukan destinasi
yang belum pasti
bahagia ada setiap hari
dinikmati oleh hati

Bahagia anugerah Ilahi
berhak dimiliki
buat siapa yang mencari
dengan petunjuk hakiki

Bahagia perlu diciptakan
bukan sekadar diangankan
dalam setiap keadaan
dalam setiap kesempatan

Usah terus sengsara
bahagiamu di depan mata
ciptakanlah bahagia
dan sebarkan bahagia

-FATIMAH SYARHA

Monday, September 12, 2011

No Min Woo - Trap [Eng. Sub]-ske lgu ni...terbik...lyn sblom tdo.....


ana sgt ske lgu ni....lirik nyer sgt bermkne bt ana...tq......ana sgt menyukai nyer klu ayt2 ni sndri kuar dr mlut anta.....wahai kaum adam yg ana sygi....ana fahami lagu in...anta buat ana bahgia...lepas ana hadapi pelbagai cubaan.....ana bertahjan tuk jd lebih baikdr ae ni...smge anta membimbing ana menuju ke arh kebaikan......hnya i2 yg ana harapkan dari anta wahai kaum adam.......sygi ana sbgmna Nabi S.A.W menyayangi isteri2 nya yang bergelar kaum Hawa.....

Friday, September 9, 2011

::hapy dgr ayt yg membuat at senang skli.....1stime dgr....dr mlut lelaki.....bhgia::



seronok ble ayt keluar dr mlut kaum adam...."Saya akan jaga awak baik2....awak harta saya paling berharga setelah...ibu saya....adik perempuan saya....saya akan menjaga awak...pertahankan awak.....xkira pe yg menimpa.....saya akn pastikan awak selamat di sisi saya.....awak harta saya....maka saya akan berkuat diri tuk jaga awak.....keselesaan yg awak berikan pada saya....cara awak menghormati kekurangan saya....cara awak memberitahu kelemahan saya....cara awak luahkan tidak gembira awak terhadap diri saya......membuatkan saya sangat berharga pada diri saya.....tidak pernah de wanita yang menegur segala sikap saya yg telah awwak bt.....saya benar2 mahu awak jadi harta saya.....".....alangkah bahgia dengar kata2 yang begitu....ku kasar dgn nyer....ku bt pe yg ku rse betul....u tdk simpan lgi perasaan spt...yg hnye bertahan dgn perangai lelaki yg membt aq kerinduaan.....dy bt ku rse sgt selesa....dy menerima sgle kekurangan ku.....teguran ku hnye d dgr dgn bik....hnye perkataan SAYANG keluar dr mlut nyer setelah ku meluahkn persaan tdk gemar dgn sikap nyer yg mengabaikan ku......ku bhgia ngn kata2 nya.....doa ku.....smge dy benar untuk diri ni....andai jdoh berpanjangan.....slgi doa mengiringi...hnye stu pnta ku...agar dy lah jd teman ku...... AMIN :)

Thursday, September 8, 2011

::bt tatapan wanita::


‎*~Wanita solehah RELA stokin kakinya BASAH terkena air yang melimpah daripada TERKENA PECIKKAN API NERAKA. *~Wanita solehah RELA berpanas memakai jubah MENUTUP segala aurat yang DIJAGA daripada berendam dalam LAUTAN NERAKA. *~Wanita solehah RELA rambutnya disimpan RAPI terpelihara & TUDUNG labuh ke bawah dada daripada DIGANTUNG rambutnya sehingga MENDIDIH OTAK derita. ---->>>Wanita dicipta bukan untuk dikagumi banyak lelaki<<<---- ♥ ♥ ♥ Tapi untuk seorang lelaki bernama, SUAMI.. ♥ ♥ ♥